Vážení čtenáři,
právě otevíráte páté číslo sedmého ročníku časopisu Dnešní svět. Pro toto vydání časopisu jsme pro vás připravili téma, které je velmi aktuální, a to jak z pohledu současné školní reality (finanční gramotnost je jednou z oblastí, na jejíž výuku je v současnosti kladen zásadní důraz), tak také všeobecného dění v Evropě a ve světě (zejména v souvislosti s hospodářskými problémy, které postihly vyspělé země z důvodu hospodářské recese, která propukla v roce 2009). Jedná se tedy o téma “hospodaření zemí“.
Právě problematika hospodaření zemí, sestavování státních rozpočtů a možností jednotlivých států ovlivnit své postavení na trhu je jednou z částí širšího celku finanční gramotnosti, tedy oblasti, která je v souvislosti se vzděláváním dětí i dospělých často skloňovaným pojmem. Nejen žáci a studenti, ale i jejich rodiče, se často potýkají s obtížemi způsobenými vlastní neznalostí základních pojmů či zákonitostí finančního prostředí. Na rozdíl od rozvoje čtenářské, jazykové či matematické gramotnosti však nejsou finanční a ekonomická témata v mnoha případech dostatečně systematicky a důsledně včleňována do vzdělávacích programů českých středních a základních škol. V důsledku toho tedy nebývá rozvoj finanční gramotnosti často zařazován do výuky.
Finanční gramotnost je vymezována jako soubor znalostí, dovedností a hodnotových postojů občana nezbytných k tomu, aby finančně zabezpečil sebe a svou rodinu a aktivně vystupoval na trhu finančních produktů a služeb. Finančně gramotný občan se orientuje v problematice peněz a cen a je schopen odpovědně spravovat svůj osobní či rodinný rozpočet. Finanční gramotnost je specializovanou součástí širší oblasti ekonomické gramotnosti, která navíc zahrnuje např. schopnost zajistit si příjem, zvažovat důsledky osobních rozhodnutí na současný a budoucí příjem, orientaci na trhu pracovních příležitostí, schopnost rozhodovat o výdajích apod.
Proč je rozvoj finanční gramotnosti tak zásadní pro vzdělání jedince? V současné moderní společnosti se člověk téměř na každém kroku setkává s nabídkou služeb či produktů. Tato nabídka jej pak přesvědčuje, že právě tyto služby či zboží si musí okamžitě pořídit a pokud na to nemá dostatek finančních prostředků, pak je možné si je pořídit mimo jiné na splátky. Tento stav se pak samozřejmě odráží v míře zadluženosti domácností. Například zadluženost českých domácností dle údajů Českého statistického úřadu vzrostla mezi lety 1995 a 2005 osmkrát.
Finanční problematika a finanční rozhodování se spolu s finančními riziky staly každodenní součástí života českých domácností. Avšak znalost rizik a dlouhodobých důsledků využívání jednotlivých produktů a možností řešení finančních produktů je stále relativně nízká.
Ohrožena je především mladá populace, která se obvykle nebojí riskovat. Ve výuce finanční gramotnosti jde, mimo jiné, o to, předejít ukvapeným rozhodnutím, která mladý člověk může učinit z důvodu nízké finanční gramotnosti a která pak mohou nepřiměřeně zatížit jeho další život. Vzhledem k tomuto faktu je pak problematické, že se školní výuka finanční gramotnosti systematicky nevěnuje a chybějí k její výuce také učebnice a další učební pomůcky.
´Ovšem situace se postupně mění. V roce 2007 byl vytvořen materiál Systém budování finanční gramotnosti, který obsahuje konkrétní harmonogram jednotlivých kroků nutných pro zavedení finanční gramotnosti do systému vzdělávání. Byly sestaveny také Standardy finanční gramotnosti, které respektují úroveň žáků v různých etapách vzdělávání. Pro stupeň základního vzdělávání zahrnují hospodaření domácnosti, peníze a finanční produkty, ve středním vzdělávání mají navíc ještě část věnovanou ochraně spotřebitele. Díky existenci standardů bylo možné zařadit problematiku finanční gramotnosti do vznikajících rámcových vzdělávacích programů pro střední odborné vzdělávání i gymnázia.
Materiály pro podporu rozvoje finanční gramotnosti přináší také časopis Dnešní svět. A to, jak jeho již vydaná čísla (zejména Obchod na Zemi, Finance na Zemi a Integrace na Zemi), tak také současné číslo. Právě toto číslo přispívá k porozumění problematice financí na úrovni států. Toto téma je v současnosti ve sdělovacích prostředcích hojně diskutováno, a to zejména vzhledem k obtížné situaci jak Řecka či dalších zemí, jako jsou Portugalsko, Irsko, či Španělsko, tak také celé eurozóny. Avšak ze sdělovacích prostředků se žáci nezřídka dozvídají jen kusé a útržkovité informace. Tuto situaci se pokusí toto číslo Dnešního světa napravit a podat informace o dění i v ostatních regionech. Cílem tohoto čísla tak je čtenáři souhrnně a srozumitelně předložit základní informace k problematice hospodaření zemí a podat přehled o současné ekonomické situaci v jednotlivých zemích.
Věříme, že vám toto číslo časopisu bude vítaným pomocníkem při zařazování jednotlivých témat finanční gramotnosti do výuky.
Příjemný čas strávený listováním problematikou hospodaření zemí
vám přeje
redakce Dnešní svět
Dnešní svět - časopis pro moderní výuku Vydává TERRA-KLUB, o.p.s. Vychází 6x ve školním roce Adresa redakce: Terra, Soběslavská 34, 130 00 Praha 3 Tel.:Tel.: +420 221 511 440, fax: +420 221 511 441 E-mail: redakce@dnesnisvet.cz; terra@terra-klub.cz Redakční rada: RNDr. Renata Holubová, CSc. (Univerzita Palackého, Olomouc), Mgr. Petr Karas (Lauderovy školy, Praha), Doc. RNDr. Roman Kubínek, CSc. (Univerzita Palackého, Olomouc), Doc. RNDr. Jakub Langhammer, Ph.D. (Univerzita Karlova, Praha), Mgr. Monika Müllerová (Univerzita Palackého, Olomouc), PaedDr. Jana Peštová (Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem), Mgr. Ludmila Pohanková (VŠLG, o.p.s., Přerov), PaedDr. Jiří Suda (Západočeská univerzita, Plzeň), Prof. RNDr. Vít Voženílek, CSc. (Univerzita Palackého, Olomouc), Mgr. Petr Wilam (Ostravská univerzita, Ostrava), Mgr. Karel Zahradník (Gymnázium Holešov) Šéfredaktor: Mgr. Martin Hanus Výkonný redaktor: Mgr. Martin Hanus Redakční práce: Bc. Petr Dejnožka, Mgr. Martin Lavický, Mgr. Štěpán Nosek, Mgr. Ondřej Vach, Mgr. Inka Vaverková Autoři sekce VVV: Mgr. Martin Hanus, RNDr. Luděk Šídlo, Ph.D. Jazyková redakce: PhDr. Eva Müllerová, CSc. Grafická úprava: Studio BESR, TERRA Zpracování grafických prvků a map: RNDr. Luděk Šídlo, Ph.D., Mgr. Lukáš Vít Lito: Studio BESR Tisk: Ottova tiskárna, s.r.o. Foto na titulní straně: Allphoto Rozšiřuje, informace podává a objednávky vyřizuje: TERRA-KLUB, o.p.s., Soběslavská 34, 130 00 Praha 3 Tel.: +420 221 511 440, Fax: +420 221 511 441 E-mail: terra@terra-klub.cz, Info: www.dnesni-svet.cz Celoroční předplatné pro ročník 2011/2012: 349 Kč za 6 čísel v tištěné verzi Redakční uzávěrka: 30. 5. 2012 Evidenční číslo: MK ČR E 16185 ISSN 1801-4119
Co obsahuje Digitální verze časopisu Dnešní svět a jak ji lze využít?
Digitální verze obsahuje všechny grafické, textové i tabulkové prvky tištěné verze, doplněné dalšími interaktivními prvky.
Digitální verze je koncipována pro využití na interaktivních tabulích či dataprojektorech přímo ve výuce, je však také vhodná k užití při individuální práci na počítači.
Výuku s pomocí digitální verze časopisu Dnešní svět je vhodné doplnit prací s tištěnou verzí časopisu. Tomu odpovídá i shodné obsahové členění.
Jak s digitální verzí pracovat?
Digitální verze je členěna obdobně jako tištěná verze, tj. na čtyři základní sekce, které jsou od sebe barevně odlišeny. Přechod mezi jednotlivými sekcemi je možný pomocí několika navigačních prvků, které jsou umístěny na každou stránku. Na stránce dále naleznete množství dalších funkcí.
Jak pracovat s prvkem v okně?
Kliknutím na libovolný grafický či textový prvek (text, tabulku, mapu, graf ad.) je možné obsah tohoto prvku zobrazit ve zvláštním okně, kde je možné s ním nadále pracovat.
Funkce příprava
Online zpracování publikací nabízí vyučujícím funkci „Příprava“. Zde je možné sestavit z vytipovaných stránek v zakoupených atlasech libovolně dlouhou sekvenci, opatřit každou stránku komentářem a při výuce takto vytvořený materiál žákům promítnout a doplnit komentářem.
Jak vytvořit přípravu?
Jak do přípravy přidat obsah?
Jak přípravu používat?
Má-li vyučující nachystanou přípravu, kterou chce při výuce použít (nebo chce-li použít přípravu vytvořenou některým z kolegů a opatřenou atributem „Je globální“), stačí zvolit vybranou přípravu z roletového menu pod Výukovým schématem. V rámci přípravy se lze pohybovat tam i zpět pomocí tlačítek s šipkami. Textové poznámky se zobrazí po kliknutí na tlačítko se symbolem odstavcového textu, které se nachází mezi tlačítky se šipkami.
Provázanost mezi jednotlivými produkty
V publikacích programu Dnešní svět se řada témat opakuje; každá publikace však dané téma zpracovává z jiného pohledu. Téma těžby uhlí je například ve Školním atlase dnešního světa zpracováno z geografického pohledu, kdežto Školní atlas Dnešní energetický svět na něj nahlíží techničtěji (složení uhlí, vznik uhlí, způsoby těžby apod.).
Na takto související témata je uživatel upozorněn ikonou šipky, která značí, že daný grafický prvek je tematicky provázán s prvkem v jiném atlasu.
„Uvnitř“ prvku (po jeho rozkliknutí) je pak uvedena ikona či ikony, odkazující na konkrétní místo v dalších produktech, kde je o téže problematice řeč. Kliknutím na ikonu je možné na tento příbuzný obsah přejít (za předpokladu, že uživatel má cílový produkt zakoupen).
Je možné setkat se s následujícími ikonami:
Téma zpracovává také Školní atlas dnešního světa.
Téma zpracovává také Školní atlas dnešního Česka.
Téma zpracovává také Školní atlas Dnešní energetický svět.
Téma zpracovává také Školní atlas Dnešní finanční svět pro základní školy.
Téma zpracovává také Školní atlas Dnešní finanční svět pro střední školy.
Téma zpracovává také web www.dnesni-financni-svet.cz.
Téma zpracovává také časopis Dnešní svět.
Jak pracovat s animacemi?
Animace se zobrazí do zvláštního okna stejným způsobem, jako jakýkoliv jiný prvek. Oproti ostatním prvkům zde však není možnost přiblížení, animaci je možné prohlížet pouze jako celek. Animace mají také pouze jednu úroveň rozlišení a automaticky se přizpůsobují oknu. Proto u nich nejsou zobrazeny ikony na horní liště.
Jak pracovat s animacemi je uvedeno v instruktážní animaci.
Co je to Výukové schéma?
Na Výukovém schématu je graficky znázorněno kompletní učivo pro žáky 6.–9. tříd základních škol, které předepisuje Rámcový vzdělávací program základního vzdělání (RVP ZV) pro vyučovací předměty dějepis, výchova k občanství, zeměpis, přírodopis a navíc také vybrané učivo z fyziky a chemie, které je relativně silně propojeno s učivem zmíněných čtyř hlavních předmětů. Provázanosti mezi jednotlivými „políčky“ jsou dle intenzity návaznosti znázorněny pomocí hlavních a vedlejších linií. Lepší orientaci v podrobném schématu umožňuje zjednodušené schéma.
Jak je možné Výukové schéma využít?
Jednotlivé tematické celky jsou ve schématu ohraničeny rámečkem, v němž (mimo průřezových témat, na kterých se více či méně podílejí všechny čtyři vzdělávací obory) jsou barevně znázorněny podíly jednotlivých vzdělávacích oborů na výuce daného tematického celku. Tyto podíly mají ilustrativní charakter a umožňují lepší dohledání tematických celků, na kterých se daný předmět podílí. Zároveň také upozorňují na přesahy do ostatních vzdělávacích oborů.
V případě, že jste na své otázky nenašli odpovědi v této nápovědě, zašlete je na terra@terra-klub.cz.
Chcete opravdu smazat přípravu ''?